
Fotograf: Shanna Busson
Upphovsrätt: © 2024 WHY NOT PRODUCTIONS – PAGE 114 - PATHÉ FILMS - FRANCE 2 CINÉMA. All Rights Reserved.
Årets lista av 2024 sämsta filmer kommer som alltid lite senare. Men som alltid brukar jag göra min lista i samband med Oscarsgalan varje år. För då känner jag att jag har hunnit se alla de filmer jag vill se från 2024, samtidigt som filmerna från 2024 fortfarande kommer ut detta året här i Sverige. Så det känns inte mer än rättvist att göra en lista i samband med dagen då Hollywood vill ge sig själv en klapp på axeln.
Det ska tilläggas att jag inte sett allt från 2024, men jag har ändå sett tillräckligt och även de filmer som det pratas om.
2024 som filmår var enligt mig det svagaste vi haft sedan 2021. Även om det finns vissa guldkorn att hitta, så var majoriteten av filmerna som kom ut väldigt mellanmjölk. Filmer som inte var tillräckligt dåliga för att få en stark reaktion av mig, eller filmer som inte var tillräckligt bra för att jag skulle säga "wow". Mycket var bara "meh" och sedan glömde jag bort filmen.
Många tycker att det var ett bra år för skräckfilmer och även om det var många bra, fanns det också många dåliga, så där skulle jag säga att det var jämnt fördelat. Däremot var det ett fantastiskt filmår för både animerade filmer och dokumentärer.
Men det känns som att man märkte av strejken som var 2023 vid detta filmår.
Totalt har jag sett 171 filmer.
Jag har också lite regler angående hur man räknar en film det året den släpptes. Om filmen släpptes på en festival 2023, men kom först till den breda publiken 2024, räknas det som en 2024-film. Hade filmen premiär i ett land 2023, men kom inte till USA eller Sverige förrän 2024, räknas det som en 2023-film.
Kom även ihåg att detta är min personliga lista av de filmer som jag tycker varit sämst 2024. Det finns inget som är rätt eller fel, alla har olika smak.
Först några "ohedrade" nomineringar som inte kom med men som förtjänar att undvikas!
• Armor
• Atlas
• Damsel
• Despicable Me 4
• Drive-Away Dolls
• Kinds of Kindness
• Lift
• Mufasa: The Lion King
• Red One
• Venom: The Last Dance
• The Garfield Movie
• Unfrosted
10. Argylle
Matthew Vaughn var en gång i tiden en av de främsta actionregissörerna. Men på sistone har han förlitat sig för mycket på dataeffekter och hans stil har inte riktigt förnyats, likt John Woo som hade samma problem med "Silent Night". Men "Argylle" är spiken i kistan vad gäller hans filmer och är utan tvekan det sämsta han gjort.
En film som har bedrövliga actionscener, en handling som är ologisk, en twist man räknar ut de första 10 minuterna för den är snodd från en annan Samuel L. Jackson-film, en bortkastad Henry Cavill som är en förlängd cameo och överlag bara bortglömd.
Sam Rockwell gör sitt bästa, men inte ens han eller katten kan rädda detta.
9. Megalopolis
Jag kunde verkligen inte komma in i denna film. Allting ser ut som en gigantisk fejkfilm man ser någon göra parodi av i "Tropic Thunder".
All denna green-screen med den digitala och skarpa bilden som filmen har, får det bara att se så plastigt ut. Det ser inte ut som det har kostat 120 miljoner dollar, utan snarare 20 miljoner dollar.
Att hänga med i handlingen och alla karaktärers motiv och handlingar gör inte saken bättre. Det märks att Coppola är inspirerad av de gamla episka filmerna om romartiden, men han lyckas inte göra något modernt eller intressant av det i mitt tycke.
Men det är också bara rent av tråkigt att sitta i över två timmar med denna handling, karaktärer och det visuella som inte ser bra ut.
Jag kan respektera och uppskatta filmen från en regissörs vision. Men för mig som tittare är detta bara en enda röra.
Coppola skulle ha hållit sig på sin vingård och njutit av ålderns höst istället.
8. Emilia Pérez
Jösses,har denna film sjunkit sedan jag såg den på filmfestivalen förra året.
Urusla låtar, vilket jag tyckte redan då, som abrupt slutar mitt i och har usla texter. Det finns ingen mening med att ha detta som en musikal, mer än att den ska sticka ut i mängden.
En horribel handling som hör hemma i en direkt till streaming B-film som släpps varannan vecka. Allting är bara en enda röra från början till slut.
Skådespelare som inte kan spanska, och sedan har vi alla kontroversiella saker som hänt bakom kameran. Men det är inte det jag bedömer här.
Jag kan säga att Zoë Saldaña är det bästa med filmen, men ärligt talat gör inte ens hon så mycket för mig i denna.
Ett stort frågetecken och lite skrämmande hur denna fått 13 nomineringar.
Om den vinner bästa film (vilket den inte kommer att göra) så är det första gången en film som vinner sedan jag började kolla, där filmen är en av årets sämsta enligt mig.
Filmens story är både för mycket och ändå inte existerande. Det är nästan samma omvända problem som jag hade med "Napoleon" förra året, i att filmen går i snigelfart men ändå känns det som att scener fattas och att det går för fort i övergångarna.
Här satt jag och väntade tills handlingen skulle komma igång och vad allt gick ut på, tills jag insåg över en timme in i filmen att detta var handlingen med filmen. Trots att den fortsätter att introducera karaktärer en timme in i den.
Detta är bara bortglömt rent ut sagt och det perfekta avslutet för hela detta Sony-universum.
6. The Crow
Visuellt är det inte ens i närheten av originalet, och även om det inte ska vara en kopia av den, så måste man väl ändå ha någon form av visuellt öga när man gör en adaption av "The Crow".
Bortsett från operascenen fanns det ingenting för mig i denna filmen att hämta.
Noll kemi mellan våra två huvudrollsinnehavare. Den första timmen är också något av det tråkigaste jag har suttit igenom hela 2024. Massa expositionsdialoger om hur allting fungerar, och man gör allting mer komplext än vad det behöver vara.
Bara för att det är en förbättring från första filmen, är det inte per automatik bra. Det är som att jag hade diarré och idag är det lite fastare. Det är fortfarande skit.
Problemet med denna film är att den tror och vill vara bättre än vad den är. Den vill ha karaktärer med djupa dialoger och det funkar inte. Den vill ha en bakgrund till hur hela detta universum nu kommer att fungera och går djupare in i Puhs bakgrund och det är inte originellt eller intressant för fem öre.
Det tar också bort allt det roliga som dessa filmer hade kunnat ha.
Filmen har också fortfarande kvalitén som en direkt till streaming-film bör ha. Ja, det är bättre än förra, men fortfarande satt jag och undrade varför jag var i en biosalong och tittade på detta.
4. Imaginary / Night Swim / Tarot / The Strangers: Chapter 1
Jag valde att placera alla dessa på samma plats, för de lider av exakt samma problem. Samma problem som många moderna skräckfilmer har idag.
Alla filmer förlitar sig på billiga jump-scares, alla filmer har en huvudperson som varit med om något traumatiskt och via händelserna i filmen kommer kunna bearbeta detta, alla filmer är inte längre än 90 minuter, alla filmer har abrupta slut, alla filmer är PG-13 (förutom "Strangers" då).
Det går bara i en enda cirkel och ingen sticker ut från den andra. Det är sömnpiller deluxe och inget är läskigt eller unikt med någon av dem. Jag menar en pool som är besatt...
En film som har ingenting av värde att erbjuda.
Första filmen tillbringar vi bara tid med att följa karaktärerna, åka runt och samla ihop ett gäng personer som är ökända inom denna värld vi befinner oss i. Tvåan har lika mycket setup och bakgrund till karaktärerna som ettan hade, så vi spenderar en timme med att bara se folk prata i expositions termer. Om inte filmen är för upptagen med sina slow-motion scener när de skördar vete.
Jag var aldrig insatt i världen eller dess karaktärer. Om du kräver så här mycket bakgrund och inte låter karaktärerna ha naturliga dialoger med varandra, är det ju ett uppenbart problem i manuset att detta inte är tillräckligt bra skrivna karaktärer.
Sen att filmen kopierar rakt av från "Star Wars" är väldigt tydligt, och det blir nästan skamligt likt saker från både "A New Hope" och "Return of the Jedi" att man nästan kan stämma för plagiat.
Det är spill på pengar och det är spill av ens tid.
2. Madame Web
Jag är lika chockad som ni över att detta inte är på förstaplatsen. Men ärligt talat kan du vilken dag som helst skifta denna och filmen på första plats, för de är så pass dåliga att de kunde dela den första platsen tillsammans.
Enda anledningen till att jag placerar denna här är att man på ett visst plan kan se detta med ett gäng vänner, dricka alkohol och skratta åt hur dålig den är. Medan det är lite svårare att göra med nästa film. Men det är gränsfall alltså, även på detta.
Jag är än idag övertygad om att detta manus skrevs av AI, inget annat kan motbevisa mig, även ifall de sämsta manusförfattarna i Hollywood står listade som manusförfattare på filmen.
Dakota Johnson gör sin sämsta insats i hela sin karriär (vart är "Fifty Shades of Grey" när man behöver den?), dialogerna är skrattretande usla, handlingen är totalt ologisk och actionscenerna horribla. Den ska utspela sig 2003, betyder inte att man ska göra det som en 2003-film.
Skurken minns jag ingenting från mer än att han blir krossad av en Pepsi-skylt och dör (Pepsi saves the day?). ADR som lagts in i efterhand i 80% av alla scener (detta inträffar också i "Kraven the Hunter").
Okej, nu i efterhand...så är det nog kanske en skrattretande dålig film...
1. Borderlands
Filmen var färdiginspelad 2021 och den kunde förbli osläppt för att det är så pass dåligt.
Du har en irriterande karaktär i Tiny Tina (Ariana Greenblatt) som gick mig på nerverna i hur hon agerade mot allting i filmen.
Men den värsta av alla måste vara Jack Black som rösten till Claptrap. Jag trodde aldrig jag skulle säga detta, men ge mig Jar Jar Binks vilken dag som helst över denna robot. Den här roboten är utan tvekan den värsta och mest irriterande karaktären jag varit med om i en film från detta decennium.
Det visuella är inte ens snyggt eller bra att kolla på heller. Allting känns som något från mitten av 2000-talet i form av både action och effekter. Likaså påminner handlingen om något föråldrat eller som försöker vara i tiden, men anländer för sent.
Det hela resulterar i vad vi kallar i Skåne för "mög" - alltså skit och årets sämsta film!