Synopsis
Två vänner bestämmer sig för att sälja ett övergivet spädbarn på den svarta adoptionsmarknaden och tar barnet med sig hem. Men när mamman ångrar sig och kommer tillbaka tar det hela en annan vändning. För att rädda situationen ber vännerna mamman att följa med dem på resan, så att hon kan försäkra sig om att barnet hamnar hos en bra familj. Samtidigt har två poliser fått nys om verksamheten och följer den udda trion på avstånd. Det blir en omtumlande resa som kommer att förändra dem alla."På sina bästa stunder berör det verkligen"
"Broker" eller "Min vackra stjärna" som den heter på svenska, är Sydkorea Oscarsbidrag. Vilket spontant känns otippat då jag hade trott "Decision to Leave" var det mer självklara valet. Men båda två lider lite av samma problem. De är inga dåliga filmer vid någon benämning, men med tanke på regissören bakom filmen så förvänta jag mig lite mer.
Detta har alla ingredienser till att vara berörande enda in i märgen. Men någonstans så blir det inte fullt engagerande för mig. Det fattas något för att verkligen greppa tag i mig. Jag gillar handlingen, jag gillar karaktärerna, skådespelet är jättebra. Kanske är det för att jag drog paralleller med filmen "Tokyo Godfathers", som har liknande drag i sin story och är mycket bättre.
Med det sagt, när det väl gäller så levererar filmen. Där är en stark scen vid ett pariserhjul med den unga mamman. Längs vägens gång så blir man fäst vid dessa karaktärer och denna road-trip blir som att man åker med själv och lär känna de längs vägen.
Så inte den känslosamma karamell jag hade velat, men fortfarande välgjort som nästan allt från Sydkorea är.
"Broker" visas på Stockholms filmfestival 2022 & biopremiär 9 december