Synopsis
Efter att ha överlevt Art the Clown's Halloween-massakern kämpar Sienna och hennes bror för att bygga upp sina trasiga liv igen. När julen närmar sig försöker de omfamna julstämningen och lämna det förflutnas fasor bakom sig. Men precis när de tror att de är i säkerhet återvänder Art, fast beslutna att förvandla julglädjen till en ny mardröm. Julen nystas snabbt upp när Art släpper lös sin förvridna skräck och bevisar att ingen semester är säker.
"Art the Clown fortsätter underhålla och Damien Leone fortsätter att inspirera"
Jag älskar "Terrier"-regissören Damien Leone resa. Han började med sin lågbudgetfilm som kostade lika mycket som en studentfilm idag. Tack vare festivaler och sedan digitalt släpp så fick första filmen något av kultstatus. Vilket gjorde att han fick in de pengar han behövde när han skulle göra andra filmen. Som återigen var under en miljon kronor, men tjänade in över 10 miljoner dollar.
Nu sitter vi här i 2024 med en tredje film, där budgeten är på två miljoner men redan öppningsveckan tjänade filmen in över 18 miljoner dollar och petade även ner "Joker: Folie à Deux" till en andra plats.
Vad som är ännu mer inspirerande är att filmen inte har någon studio bakom sig och är helt finansierad själv och likaså marknadsföringen.
Så oavsett kvalité, så är det där inspirerande för alla unga filmskapare att läsa och studera.
Filmerna i sig gillar jag. Men det är främst för att Art the Clown har blivit sådan ikon inom skräck världen att han är 2020-talets svar på till exempel Michael Myers eller Jason Voorhees. En tallös seriemördare som alla älskar.
Jag kan inte understryka hur bra David Howard Thornton är i rollen med sina ansiktsuttryck och kroppsspråk. Man vet inte vad han ska göra härnäst och det blir alltid en överraskning, vilket också är en av filmens största styrka.
För att inte kännas upprepande med sina mord, så har de gjort sin seriemördare oförutsägbar. Så varje gång han dyker upp framför kameran sitter man på helspänn och undrar vad han ska göra för hittepå.
Men det märks också att Damien Leone utökar filmens "lore" med mer bakgrund till Art the Clown, men även vår huvudperson Sienna, spelad av Lauren LaVera. Hon dök upp i andra filmen och det märktes redan där att detta är en karaktär Damien Leone velat skriva och ha med från början, men inte riktigt hade allting på plats än.
Men sakta men säkert får vi mer och mer pusselbitar på plats och det kanske är så att "Terrier"-filmerna är mer än bara en stum clown som går rundor och mördar folk.
Alla effekter är praktiska också och det är brutalt men kreativt. Allt det en skräckälskare vill se. För oss spelar skådespel inte så stor roll, så länge karaktärerna är någorlunda intressanta, seriemördaren ikonisk och kreativa mord så behövs det inte mycket mer för att göra oss glada.
Effekterna gjordes av två studios, Tinsley Studio och Tom Savini & Jason Baker led Callosum Studios. Perfekt nog gör även Tom Savini ett litet cameo som gick hem i publiken.
Filmen lider dock av samma problem jag hade med tvåan och det är speltiden. Det är flera gånger det känns som man kunde tajta till en del scener för att i slutet så känns speltiden ändå. Båda två klockar in på över två timmar, denna på 2 timmar och 5 minuter medan den andra filmen är 2 timmar och 18 minuter. Någonstans är det lite för mycket, även för den här typen av film.
Dessa filmer ska ses i en fullsatt biosalong med fans av filmerna. Det är blodigt, det är underhållande och den ger mersmak för en fjärde film och jag vill ha mer.