Synopsis
Ett filmteam hyr in sig på en avlägsen gård i Texas för att ostört kunna spela in en vuxenfilm som de hoppas ska göra dem både rika och berömda. Stripporna Maxine (Mia Goth) och Bobby-Lynne (Brittany Snow) ska agera framför kameran tillsammans med Bobby-Lynnes pojkvän Jackson (Scott Mescudi). Maxines pojkvän, producenten Wayne (Martin Henderson), peppar teamet med visioner av deras förmodat fantastiska framtid i porrfilmsbranschen. Regissören R.J. (Owen Campbell) är en känslig själ som dyrkar avant garde-film och hävdar att porr absolut kan vara konst. Hans tillbakadragna tjej Lorraine (Jenna Ortega) är städslad för att sköta mickbommen. Men det äldre paret filmteamet hyr huset av visar sig ha en egen agenda och börjar snart terrorisera sina hyresgäster, som istället för att slutföra filmen måste slåss för sina liv."Ti West levererar hans bästa film hittills"
Ti West är en av mina favorit skräckregissörer från 2000-talet. Det är därför extra glädjande att se honom ha en ny film ute efter 6år där hans senaste var "In a Valley of Violence" som var en western film. Nu återgår han till sina skräckfilms rötter och levererar nog hans mest bredaste film som släppts någonsin runt om i världen och det är också hans bästa.
Titeln refererar såklart till dåtidens vuxna filmer som fick en "X" rating. Synopsen är som gjord för mig, ett gäng åker till en bondgård mitt ute i Texas för att spela in en porrfilm. Men för dem är det mer av den artsy varianten och alla involverade tror på allvar filmen kommer slå stort och de kommer bli miljonärer. Olyckligt nog så är huset de hyr personen av en äldre herre och dam som är galna som sedan går amok och mördar dem en efter en.
Hela filmen är som en tillbakablick till denna eran då filmen utspelar sig. 70-talets porr, 70-talets slasher, 70-talets kameravinklar. Allting är fångat att försöka vara så autentiskt som möjligt för Ti West och allt känns så genomtänkt. Referenserna är också många för sådana som mig som kommer märka av dem. Så som titeln på porrfilmen de gör är en titel på en riktig porrfilm från 70-talet. Där är väldigt många referenser till "The Texas Chain Saw Massacre" men även Tobe Hoopers andra film "Eaten Alive".
Där är även referenser till 60 och 70-talets "Christ-ploitation" filmer. För de som är obekanta med den termen så under 60 och 70-talet producerades en rad olika lågbudget filmer som var inriktade åt kristendomen där man predikade om alla ondskefulla saker som fanns där ute som dåtidens tonåringar sökte sig efter. Man gjorde då dessa typer av "våldsfilmer" där man visade synden och där det oftast var en kristen präst som predikade om att allt detta var dåligt. Det är en hel subgenre som jag rekommenderar för de som inte känner till det att söka upp.
Men det är inte bara referenserna som gör att jag gillar filmen. Det är också att Ti West på något bisarrt sätt lyckas få handlingen i porrfilmen reflektera smått det som händer utanför filmen med de äldre paret och hur det vävs samman. Där är även undertoner på djupare saker som jag inte förväntande mig i en sådan här film, men som kanske blir tydligare vid en omtitt.
Mest glad är jag bara att en sådan här film existerar i 2022. I en tid då skräckfilmer mer lutar sig åt "indie arthouse" idag och där är många bra skräckfilmer där att hämta från. Några av mina favoritfilmer de senaste åren är den typen av skräckfilmer. Men jag måste medge att jag verkligen saknar slasher subgenren. Den har skata gjort lite comeback med de kända ikoniska karaktärerna som Michael Myers och Ghostface. Så man kan ju hoppas trenden med slasher börjar sakta komma tillbaka lite mer till högbudget filmerna.
Jag kan skriva i evigheter om denna filmen om hur mycket jag älskar Ti West kameravinklar, regi, dialoger och filosofiska diskussioner som karaktärerna har som ärligt talat fördjupar dem mer, hur han hintar på vissa saker tidigt på vad som kommer hända vissa karaktärer. Det är bara rakt igenom en genomtänkt film från Ti West håll och något han gjort hela sin karriär och därav är en av mina favorit skräckfilmsregissörer idag. Jag är väldigt glad filmen fått den uppmärksamhet den har fått och jag har svårt att se denna filmen inte hamna på min topp 10 lista av favoriterna från 2022.