Synopsis
En gotisk berättelse om besatthet mellan en hemsökt ung kvinna och den skräckinjagande vampyren som är förälskad i henne och orsakar otaliga skräck i dess spår.
"Fantastisk nytolkning"
"Nosferatu" är den andra tolkningen av stumfilmen som kom ut 1922 (en av mina favoritfilmer). 1979 gjorde Werner Herzog en tolkning som jag också recenserat i samband med skräckmånad här på sidan. Jag vill också säga att denna film, även om Robert Eggers säger 1922 är inflytandet på den, så finns det även saker som påminner om Herzog-versionen.
Robert Eggers är en av mina favoritregissörer i Hollywood just nu. Han jobbar helt enkelt på ett plan där han gör det han vill göra och de berättelser med hans vision. Jag älskar alla tre filmer han gjort hittills och detta blir fjärde filmen att lägga in i den kategorin. Jag vet fortfarande inte om jag älskar "The Lighthouse" mer eller inte, men det står mellan den och denna som är min favorit från honom.
Fotot i denna tillhör en helt annan nivå. Kanske är det färgen i filmen som gör detta också, där man har en slags nedsatt blå skala kall ton som påminner om svartvit, men ändå inte. Men där finns även färg på sina ställen även om den också har bleknat till sig.
Det tillför atmosfären åt tittaren och man själv hamnar i en slags trans och drömliknande scenario som karaktärerna befinner sig i.
Även scener där vi ser en gigantisk hand över staden (synts i trailern) eller första scenen Orlok dyker upp och vi ser bara skuggor och man innefattar att det är denna överlägsna varelse vi har att göra med.
Makeup effekterna ska också nämnas. Man har hållit Orlok (Bill Skarsgård) borta från all marknadsföring och använder sig bara av skuggor eller silhuetter som är i ofokus. Så man får aldrig en riktig klar bild över hur Orlok ser ut förrän en bra bit in i filmen.
Ett smart val tycker jag, för detta är makeup utan dess like då man inte ser att det är Bill. Jag vet man säger det ibland med andra makeupartister och skådespelare, men verkligen inte ens ögonen får jag fram att det ska vara Bill och han har rätt markanta ögon.
Även ifall jag föredrar designen från 1922 bäst, så är det något med denna design som ändå är...minnesvärd.
Lily-Rose Depp som jag bara är mest bekant med i Kevin Smith-filmerna "Tusk" och "Yoga Hosers" gör en fenomenal insats här. En av de bästa från i år och visste inte att hon var kapabel till att skådespela på den här nivån. Detta var helt klart en stor överraskning för mig och hoppas få se henne göra fler dramatiska roller av henne framöver. Hon har en liknande scen som Nell Tiger Free har i "The First Omen" från tidigare i år.
Nicholas Hoult som briljerade i "Juror #2" brilljerar även här, vilket år för honom!
Såklart Bill Skarsgård som Orlok är minnesvärd, men på grund av rösten och makeup märker man inte att det är han.
Willem Dafoe är perfekt som denna versionens Van Helsing. Willem Dafoe var också med i filmen "Shadow of the Vampire" där han spelade vampyren Max Schreck. Som handlar om inspelningen på stumfilmen "Nosferatu", men där en myt påstår att skådespelaren Max Schreck var en riktig vampyr på den tiden. Rekommenderar verkligen den för de som gillar dessa filmer också.
Med andra ord, det är mycket med denna film som bara funkar. Men det är tack vare Robert Eggers vision och berättande med fantastiskt foto, musik och klippning som gör detta minnesvärt. En fantastisk nytolkning!