Synopsis
"The Man Who Could Cheat Death" är en nytolkning på film-noir filmen "The Man in Half Moon Street". Bakom filmen står bolaget Hammer Films. Ett bolag mest känd för sina nytolkningar på både "Dracula", "Frankenstein" och "The Mummy" under 50- och 60-talet. De var oftast inspelade i färg, hade mycket blod, lite naket och i spetsen hittade man nästan alltid Peter Cushing och Christopher Lee.
Detta är inte en av de mer kända och efter att ha sett den kan jag förstå varför. Där är bra saker med den, men i det stora hela är det bitar som saknas för att verkligen göra den minnesvärd och ha "klassiker"-stämpeln.
Till att börja med så gillar jag miljön filmen utspelar sig i. Paris under slutet av 1800-talet och även ifall det känns mer London, med all dimma och skådespelarna såklart. Så var detta något Hammer filmer briljerade i.
Man märker också ganska snabbt att det är baserat på en pjäs, då vi bara rör oss inomhus och 80% är huvudpersonens egna hus. Vilket såklart kan bli lite stelt i det stora hela, då jag gärna hade velat se flera olika miljöer.
Anton Diffring i huvudrollen gör ett helt okej jobb. Men när man vet att det från början skulle vara Peter Cushing kan man inte förbise detta medan man ser filmen. Han hade gjort filmen mycket bättre och minnesvärd.
Jag hade hoppats på något mer vad gäller transformationen. Men makeup effekterna även för den här tiden är inte bra och det är inte förrän de sista 30 sekunderna. Det gör att man inte har så mycket underhållningsvärde på den fronten i filmen.
Vad som dock är förvånande att se är Christopher Lee som hjälten. Han var vanligtvis under denna period den som spelade skurken, inte minst i just Hammer producerade filmer. Så att se honom spela mot sin typ var ganska intressant och för mig höjdpunkten med filmen.
Detta är inte ett måste, då bolaget producerat mycket bättre skräckfilmer som jag skulle rekommendera. Men för inbitna fans av Hammer som inte sett den kan man absolut få en liten kick utav den och har även genom åren fått kultstatus bland fans.