Synopsis
Måndagen före påsk, den 15 april 2019, klockan 18:17, gick brandlarmet i den ikoniska katedralen Notre-Dame i Paris, som har varit en av stadens största sevärdheter sedan 1345. Elden spred sig medan brandkåren försökte nå fram, men vägarbeten, trafikstockningar och den stigande paniken bland alla människor som samlats på gatorna i den milda kvällen ledde till att elden fick bättre fäste. Det var början på en lång räcka misstag, missförstånd och olyckor vilket innebar att det i slutändan bara var tur, övermänskligt mod och enastående självuppoffring som gjorde att tornen och de ovärderliga artefakterna undvek att falla offer för elden, och att katedralen inte blev fullständigt förstörd."Trots högbudget och en av de dyraste franska filmerna känns väldigt mycket billigt"
Jag var intresserad av att se denna filmen av två anledningar främst. Det ena är att all marknadsföring så som postern, regissören, trailern får det att verkligen kännas stort, episkt, sorgligt och som en av Frankrikes dyraste filmer någonsin producerad i en stor skala. Det andra är för att jag minns händelsen så tydligt och hade tillsammans med min kompis pluggat in alla nyhetskanaler från alla världens hörn i vardagsrummet och tittade på händelseförloppet. Så det är väldigt färskt i minnet på mig, frågan man kan ställa sig är om det är för tidigt med en filmatisering på det.
Jag kan säga att den förstnämnda inte alls lever upp till det jag hade i huvudet. Detta känns ganska billigt producerat, vilket är otroligt konstigt då budgeten ligger på 30 miljoner euro. Vilket gör det till en av de dyraste franska filmerna producerad (enligt IMDb den 36:e dyraste inräknat amerikanska filmer också).
Tyvärr ser man inte pengarna framför kameran. 5% av filmen är enbart dokumentärklipp från den verkliga händelsen och nyhetsreportage. 5% är GoPro kameror och det finns inget fulare att se en långfilm använda sig av GoPro kameror. Resten känns inte alls så maffigt. Skådespelarna är inte trovärdiga, en skådespelare som ska vara turist och pratar engelska påminner om de amerikanska skådespelarna i "Squid Game". Det är filmat och klippt på sådant sätt att man ska försöka dölja så mycket för att inte märka produktions designen. Men då fattar jag inte hur och vart dessa 30 miljonerna har hamnat.
Självklart finns där ett par scener som känns bra gjorda när de befinner sig inne i Notre-Dame och släcker elden. Här har man också använt sig av en studio och byggt upp så som det såg ut, likaså är elden äkta.
Regissören Jean-Jacques Annaud som har gjort hyllade och kända filmer förr ("The Name of the Rose", "Seven Years in Tibet", "Enemy at the Gates" och "Two Brothers"). Har ändå ett okej öga för att skapa den klassiska "katastroffilmen". Han har följt den klassiska strukturen till hur man gör och det får väl filmen att kännas lite mer internationell. Det gör att filmen blir mer underhållande och tolerant gentemot allt det andra som verkligen inte lever upp till det jag hade hoppats på.