Där finns nog ingen regissör som är mer hyllad och älskad på internet än Christopher Nolan. Så fort man har något negativt att säga om hans filmer, så känns det som att folk med högafflar och eld står utanför ens hem. Därför kommer väl det hända mig snart, då jag måste erkänna att Nolan för mig är en 50-50 regissör. Med fler bra filmer under sitt bälte absolut, det förnekar jag inte.
Men ibland kan hans story blir för invecklade för sitt eget bästa och jag känner att mycket fallerar under tredje akten i somliga filmer. Men jag kan som sagt inte förneka den påverkan han haft på modern film. Han är filmälskare och precis som Tarantino anser han film är bäst på bio. De gamla klassikerna bör ses och behållas för historiska syften och är en av de få kreatörerna som får sin vision uppfylld. Vilket jag inte mer än annat kan ta hatten av för.
Åter igen tänk på att detta är bara min personliga och inget som är skrivet i sten. Med det sagt kommer här mina egna 10 favoriter ifrån Christopher Nolan:
12. Following (1999)
Bill följer efter människor och observerar dem. En dag konfronteras han av Cobb, en inbrottstjuv som tar Bill under sina vingar och lär honom inbrottskonstens alla regler. De bryter sig in i en kvinnas lägenhet och snart är Bill involverad i kvinnans liv.
Majoriteten av alla stora kända regissörer börjar alltid sin karriär med en svajig film eller en av deras mindre bra filmer. Tarantino är det enda undantaget jag kan komma på i skrivande stund. Men så även Nolan faller i den gropen och "Following" är inte direkt en favorit hos mig alls. Jag såg den en gång och det räcker.
Storyn här är nästan inte existerande eller snarare väldigt tunn. Läser man synopsis låter det lite spännande, men utförandet är långsamt och tråkigt trots en speltid på bara 69 minuter. Man kan se hintar på Nolans framtida verk här, men hade du sagt till mig i 1998 att regissören till filmen skulle gå och rädda Batman-filmerna och bli en av de mest hyllade regissörerna någonsin, hade jag sagt att du var full.
11. The Dark Knight Rises (2012)
Åtta år har gått sedan Batman försvann in i natten, det ögonblicket så gick han från hjälte till jagad flykting. När han tog på sig skulden för distriktsåklagare Harvey Dents död, så offrade Batman allt för det han och kommissarie Gordon hoppades skulle rädda Gotham. Lögnen fungerade till en början då all kriminell verksamhet krossades under tyngden av lagen Dent Act. Nu är allt på väg att förändras när två nya spelare dyker upp i Gothams undre värld.
Ett perfekt exempel på där trailern är bättre än filmen. Detta verkar vara den film som även die-hard Nolan fans erkänner är en av hans svajigare och svagaste. Jag kan väl lika gärna här berätta att jag egentligen bara gillar "The Dark Knight" i denna trilogin och varför jag inte gillar "Batman Begins" förklarar jag när jag kommer till den. För mig varierar det mellan de två dock, om man vill ha bättre story är det "Begins" men actionscenerna har "Rises". Banes röst är skrattretande (minns själv jag gapskrattade i biografen när han sa sin första dialog).
På tal om dialoger är de horribla rent ut sagt. Men även orimliga saker som att Bruce kommer upp ur fängelset och tar sig till Gotham på nolltid, hinner hälla bensin och sätta eld som symboliserar Batman signalen och att skurkens mål är rent av exakt samma ska som i "Batman Begins". Samt twisten om vem skurken egentligen var och vilken roll Bane hade hela tiden. Allt är under all kritik enligt mig och bara visar ett halvdant jobb på manusfronten. Actionscenerna ser bra ut, men det är det mest positiva jag kan ge filmen.
10. Tenet (2020)
I en skuggvärld av spionage på hög internationell nivå är ordet Tenet det enda redskap han har för att rädda mänskligheten. Hans mål utvecklas under det att uppdraget utförs. Bortom tiden. Inte tidsresor. Inversion.
En film som verkligen inte blivit bättre ju mer jag tänker på den. Det den har att komma med är maffiga actionscener, men vad gör det när jag inte bryr mig ett skvatt om karaktärerna eller handlingen.
För tok för komplicerad och invecklad, till det faktum att de förklarar en massa i över en timmes tid och jag förstår fortfarande inte vad det är de pratar om och vad som är så viktigt och står på spel.
Jag har inga som helst ambitioner på att se om denna film inom en snar framtid.
9. Batman Begins (2005)
Den ursprungliga berättelsen om hur Bruce Wayne bestämmer sig för det goda och sitt alter ego Batman. Bruce Wayne ser sina föräldrar mördas och vill hämnas på förövaren. Men - han inser att hämnd inte löser något, utan blir i stället Batman.
Här visar Nolan sina svagheter i att hantera en stor blockbuster för första gången. Storyn är okej, men sättet de två delarna vävs samman känns slarvigt utfört och jag tycker det känns som två helt olika filmer. Där är första halvan en samuraj, hitta sig själv film och andra halvan är en superhjältefilm.
Klippningen är också under all kritik då jag aldrig kan se något vad som försiggår under actionscenerna. Det är närbilder, snabba klippningar och det påminner om de där usla "Taken" uppföljare eller hälften av de actionfilmer som kommer ut idag. De filmerna får skit för sina usla actionscener men "Begins" ska få passé som gör samma sak? Ledsen, men jag finner dessa filmerna överskattade.
8. Insomnia (2002)
Den ärrade Los Angeles-polisen Will Dormer skickas tillsammans med sin partner Hap till en liten fiskeby i Alaska för att lösa ett bestialiskt flickmord. Jagade av internutredare hemma i L.A. hoppas de båda poliserna att Alaskavistelsen ska ge dem några dagars välbehövligt andrum. Men uppdraget visar sig bli allt annat än lugnt. Dormer gillrar en fälla och när mördaren ska gripas, råkar Dormer istället skjuta Hap. För att kunna slutföra mördarjakten gör Dormer allt för att sopa igen spåren efter dödsskottet. Något som visar sig passa mördarens plan perfekt. Alaskas obarmhärtiga midnattssol tär hårt på Dormers nattsömn och han drivs allt längre in i en ond mardröm - i vaket tillstånd.
Hör och häpna, en remake av Nolan. Detta är den amerikanska versionen av den norska filmen med samma namn med Stellan Skarsgård i huvudrollen. En film jag ännu inte har hunnit se, men som är på min oändliga lista av filmer att se.
Denna remake är nog mest ihågkommen tack vare starka insatser från Al Pacino och inte minst Robin Williams som i min mening gör en av sina bästa insatser i hans karriär. Regin är också stabil och där finns ett par riktigt snygga saker som Nolan gör med filmen. Jag kan dock inte ge honom 100% cred för storyn då det trots allt är en remake baserat på ett tidigare verk.
7. Dunkirk (2017)
”Dunkirk” är berättelsen om de hundratusentals brittiska och allierade trupper som blir invaderade och omringade på stranden vid Dunkerque av fientliga styrkor under andra världskriget.
Jag känner mig som en jätte idiot. När jag såg filmen på bio så tog det mig över en timme innan jag fattade att Nolan ännu en gång "lekte med tiden" och att detta inte var i kronologisk ordning. Vilket jag tror inte hade behövt i denna filmen alls.
Jag tror han mycket väl hade kunnat berätta en stark sann historia trots minimala dialoger och ingen direkt huvudperson. För mig tog det mig ur filmen och i efterhand kan det vara värt en omtitt. Om inget annat imponeras jag av ljudet och fotot som båda två är 5+ i min bok. Han är där och nosar med denna, men det är inte riktigt fullbordat.
6. The Prestige (2006)
Den mystiska berättelsen som utspelas i London i slutet av 1800-talet, handlar om två magiker vars intensiva rivalitet blir en livslång kamp fylld av besatthet, svek och svartsjuka med dödliga konsekvenser. Från det första mötet mellan två unga lovande magiker, har Robert Angier och Alfred Borden alltid varit konkurrenter. Det som började som en vänskaplig konkurrens utvecklas till en bitter rivalitet, de blir fiender för livet och konsekvensen blir att de riskerar livet på alla de känner.
Man brukar oftast säga att "The Illusionist" är fattigmansversionen av "The Prestige", då båda filmerna kom ut samma år och hade ungefär samma handling. Jag var en av dem som såg "The Illusionist" innan jag såg denna.
Och eftersom jag redan har hört i förbifarten att likheterna var där så misstänkte jag twisten i slutet på detta. Så det kom aldrig som en chock för mig egentligen. Men trots det är detta fortfarande en mycket bra film som även ifall man vet twisten kan se filmen och märka alla andra nya saker man inte märkte förr. Det är en bra film som fungerar. Även jag anser detta vara en bättre film än "The Illusionist".
5. Interstellar (2014)
"Interstellar" tar oss till en nära framtid där jordens tillgångar börjar ta slut. En grupp forskare får ett avgörande uppdrag - att resa till andra stjärnsystem och utforska om vi har en framtid i rymden.
Jag ville ha ett rymdäventyr med min favorit Matthew McConaughey och ett rymdäventyr med min favorit Matthew McConaughey är exakt det jag fick också. Jag var inte jätteintresserad av alla olika teorier på vad som är baserad på sann fakta eller om vissa saker kan hända eller inte.
Jag var aldrig uttråkad och fann mig själv bli väldigt imponerad på regi, foto, ljud och musikfronten. Visst filmen tappar mig lite med bokhyllan i slutet, men utöver det så tycker jag hela filmen kan summeras med bilden där Matthew McConaughey sitter på sin veranda och dricker öl med roboten TARS.
4. The Dark Knight (2008)
Nu har den mörke riddaren bestämt sig: han ska en gång för alla få ett slut på den organiserade brottsligheten i Gotham City. Till sin hjälp har han polischef Jim Gordon och åklagare Harvey Dent - och de visar sig vara en sällsynt bra brottsbekämpartrio. Men snart stöter de på patrull, då den genialiske mästerskurken Jokern träder in på spelplanen. Han skapar snabbt total anarki i staden och tvingar Batman farligt nära fel sida av lagen.
Den mest kända av alla Nolan´s filmer. Den fjärde bästa filmen någonsin enligt IMDb, 9.0 av 10 , 84 Metascore. Det känns som alla älskar denna filmen. Jag hoppas inte jag blir halshuggen nu. "The Dark Knight" är en fantastisk film och framförallt sett till superhjälte genren. Jag förnekar inte vad denna trilogi och framförallt denna film har gjort för superhjälte-genren och film överlag. Men om jag tar bort Jokern ur denna filmen, vad finns där kvar som är minnesvärt?
Visst skådespelarna är bra, fotot, klippningen, regin är hundra gånger bättre än förra. Men det är Heath Ledger som Jokern som gör denna filmen. Men jag måste också påminna mig själv att det är en Batman film jag tittar på och inte Jokerns stand-alone film. Den svagaste biten är helt klart Harvey Dent vars förvandling till Two-Face och motiv är förhastade. Men utöver det, jag håller med det är en fantastisk film, men där finns 200 andra filmer som är mina personliga favoriter innan jag skulle välja denna som en favorit. Det är inte ens min favorit från Nolan ju..
3. Memento (2000)
Även om Leonard Shelby med sina dyra kläder, sin Jaguar och alla sina pengar verkar vara en framgångsrik affärsman går hans liv ut på bara en sak. Att hitta den man som våldtog och mördade hans hustru! Men Shelby lider av en ovanlig form av minnesförlust. Efter en kvart glömmer han var han är, vart han ska och varför.
Bara med sin andra film tycker jag nästan Nolan peaker och gör något av hans bästa där han inte riktigt når upp igen med många av sina andra. Detta är alla klassiska Nolan ingredienser i en och samma film fast det är den vassaste av dem alla.
Den har en handling som gör att man måste gå tillbaka igen och tänka efter, han är smart med att skifta mellan färg och svartvitt för att visa vad som är flashbacks och inte, lite som minnet själv. Klippningen blir en del av handlingsprocessen och gifter sig ihop med vad som händer på pappret i manuset. Det är rent av genialiskt. Det är helt klart den Nolan-film som fått mig att tänka mest, kanske av känslor men av smarthet och komplexitet.
2. Oppenheimer (2023)
Historien om den amerikanske forskaren J. Robert Oppenheimer och hans roll i utvecklingen av atombomben.
Kanske är det hypen, eller att jag är insatt i ämnet. Men jag har inte kunnat sluta tänka på denna film sedan jag såg den. En film helt rätt i tiden (tyvärr) och ett slut som kommer hemsöka mig för många år framöver.
Här kommer även Nolans typiska berättarteknik helt rätt och känns aldrig för komplicerad, eller en onödig sak som görs bara för sakens skull. Slutet blir ännu mer gripande via detta berättandet och vid rättegången i slutet knyts allting ihop otroligt snyggt. Samtidigt som du får skådespel i mästarklass från Cillian Murphy och Robert Downey Jr.
Lägg även på ett filmfoto och musik som hjälper berättandet och som gör att denna tre timmar långa dialogdriven film SKA ses på största möjlig duk. Ett mirakel att vi har en sådan här film i 2023.
1. Inception (2010)
Dom Cobb är den absolut bästa tjuven i den farliga konsten i att extrahera: stjäla värdefulla hemligheter från djupt inne i det undermedvetna under drömstadiet. Detta har gjort honom till en åtråvärd spelare i en ny värld av industrispionage, men också till en internationell flykting och kostat honom allt han någonsin älskat. Nu erbjuds Cobb en chans till försoning. Ett sista jobb kan ge honom tillbaka hans liv men bara om han kan uppnå det omöjliga – att plantera en idé."Inception" är Nolans sanna mästerverk i min mening. Här kommer allting ihop precis så som gör det mästerligt på alla möjliga plan. Handlingen är briljant, en heist film inuti drömmar som fungerar lite som en tidsmaskin. Även här leker Nolan med tiden och har aldrig gjort det bättre, för det är precis i sitt rätta format. En dröm kan kännas som 5 timmar, när det i verkligheten bara är 5 minuter till exempel. Som att tiden är annorlunda för varje dröm.
Sedan att det är drömmar inuti drömmar, även ifall själva idén kan ha dykt upp eller pratats om i andra filmer så att verkligen se det fullbordat görs till en fantastisk underhållande och spännande film. Känns också som att Nolan hittar rätt på alla punkter vad gäller story, karaktärer, dialoger, action, skådespel, foto, musik, klippning. Allt är verkligen toppklass och för mig är "Inception" ett av de moderna mästerverk vi har från detta årtionde.