
Synopsis
En familj flyttar in i ett förortshus och blir övertygade om att de inte är ensamma.
"Precis lagom för vad den är"
"Presence" är regisserad av Steven Soderbergh och skriven av David Koepp, ett samarbete de gjorde tidigare med "Kimi" som går att kolla på streamingtjänsten Max. Den här gången är det ur synvinkeln från ett spöke i ett hus där en familj flyttar in.
Jag vill inte kalla detta en skräckfilm, då allting som sagt är från perspektivet av spöket. Så det finns aldrig något läskigt spöket gör, då allting är från kamerans perspektiv. Det blir nästan som ett VR-spel eller video där enda nackdelen blir att du själv inte styr vart kameran ska titta.
Ett intressant koncept, jag vet inte om det är 100% originellt, men det gör att filmen i alla fall sticker ut lite och att man får upp ögonen för den här typen av film, som annars kanske hade hamnat i skymundan. Nu ska det också tilläggas att Steven Soderbergh och David Koepp är kända namn i branschen, så det har man också att tacka för.
Jag tycker den gör det den ska göra på den tid den är, och hade den varit längre hade jag nog tappat intresset. Det är precis gränsfall lagom för att ändå vara godkänd.
Fokuset är på familjen och deras drama och varför de flyttade hit. Så filmen är mer av ett drama där något obehagligt och otäckt kommer fram vid tredje akten som vänder hela filmen upp och ner. Det är väl här de "läskiga" kommer in, men det är mer obehagligt och påminner om något mer realistiskt än ett spöke. Vill inte säga mer än så.
Kruxet är att jag tror inte filmen är så minnesvärd i det stora hela. Den lämnar ett litet intryck medan man tittar, men sen tror jag inte att den stannar kvar så länge hos en trots konceptet. Det finns också andra filmer från spökens perspektiv.
Kameraarbetet är helt klart den riktiga stjärnan här, även ifall jag hade önskat mer åkningar genom huset än att det ser ut som en vanlig person som går eller svävar några få centimeter ovanför marken. Kom igen sväva genom väggar och golv, men det hade gjort att budgeten blivit ännu mer.
