Synopsis
En före detta UFC-fighter tar jobb som dörrvakt på en vägkrog i Florida Keys men upptäcker att allt inte står rätt till. Remake på klassiska Patrick Swayze filmen med samma namn från 1989.
"Fight scenerna håller inte måttet"
När den här filmen blev offentlig att den skulle göras, tänkte jag själv "varför". "Road House" är ett praktexempel på en film som bara osar 80-tal och hade bara kunnat göras på den tiden med sin lökiga handling och underbara fightscener. Det är en film cementerad i 80-talet tillsammans med bland annat "Rocky IV". Efter att ha sett denna nytolkning tänker jag "varför".
Det är inte för att filmen är dålig, faktum är så är detta en av de bättre underhållande två timmarna du kan ha med en film från 2024 hittills. Men där finns verkligen ingen mening med att den ens existerar och när du inte kan ha fighter i en film 2024 som ens matchar med fighterna från originalet från 1989, så kanske man inte ska ge sig in i leken till att börja med.
För det är verkligen fight scenerna som gör att denna film verkligen faller för mig. Annars hade jag kunnat skriva att detta är en sevärd film som hade gjort sig bättre att gå upp på bio, genom att se den med en fullsatt salong och folk bara skrattar och njuter. För filmen tar sig inte på allvar, vilket är en av de bästa sakerna. Något jag faktiskt var rädd för, då allting måste tas på så blodigt allvar i dessa tider.
Men det är den typen av film där man försöker göra fighterna till långa tagningar, men det klipps ihop med dataeffekter och uppenbara klippningar mitt i klippen. Så slutresultatet ser ut som att man har bett en AI fixa fram en fight med sökorden "Jake Gyllenhaal in hawaiian shirt beating up guys in bar".
Det var bedrövligt att titta rent ut sagt och det tog mig faktiskt ur filmen och den underhållning som jag annars hade hållit i filmen.
Kanske är detta en av anledningarna till att man väljer att släppa filmen direkt på Prime Video, för att de vet att effekterna inte hållit måttet och att de skäms att behöva använda effekter i slagsmål, därav kan de döljas mer på TV:n hemma i soffan.
Bedrövligt och skäms för de som anser detta är okej.
Allt annat med filmen hade jag kul med. Som sagt den tar sig aldrig på något större allvar, vilket jag gillar. Den börjar som en seriös drama-rulle, men så fort Jake Gyllenhaal anländer till Florida Keys så kickar den igång.
Jake Gyllenhaal, som alltid lyfter filmen också. Han har en karisma och kan bära filmen på sina axlar (vilket han mer eller mindre gör).
Att också växla från Missouri till Florida funkar som miljöombyte från originalet och man använder faktiskt miljöerna till filmens fördel.
Conor McGregor har jag ingen aning vad jag ska ta från filmen. Han är uppenbart ingen bra skådespelare, men jösses om jag inte njöt varje gång han var framför kameran i hans överspel och udda gester. Det var sannerligen något att bevittna för det var inget bra, men jag var aldrig uttråkad.
Jag tror, att hade man gjort fight scenerna bättre och inte förlitat sig på dataeffekter och klippning för att "lura" tittaren och faktiskt gjort det... ja på riktigt. Släppt filmen på biograferna så hade man haft en så kallad "blygsam hit". En film som inte hade tjänat över 100 miljoner dollar, men som hade legat tvåsiffrigt precis undertill och man hade haft en målgrupp som filmen hade tilltalat.
Nu är det som det är istället och resultatet blir...okej...