Stockholms filmfestival 2023: MonsterStockholms filmfestival 2023: MonsterStockholms filmfestival 2023: MonsterStockholms filmfestival 2023: Monster
  • Start
  • Recensioner
  • Veckans Trailers
  • Artiklar
  • Skräckmånad
    • Skräckmånad 2024
    • Skräckmånad 2023
    • Skräckmånad 2022
    • Skräckmånad 2021
    • Skräckmånad 2020
    • Skräckmånad 2019
  • Kontakt
✕

Stockholms filmfestival 2023: Monster

Publicerad av Linus Andersen den 11 november, 2023
Stockholms filmfestival 2023: Monster

Synopsis

När Minato plötsligt börjar bete sig märkligt så känner hans mor att något är fel. Hon upptäcker att det är en lärare som är ansvarig och stormar in i klassrummet för att ta reda på vad som pågår. När historian ses genom mammans, lärarens och Minatos ögon så börjar sanningen gradvis skymta fram.

"Underbart berättat med en härlig melankolisk känsla"

Med en generisk titel som "Monster" så kanske man tänker sig en generisk film. Men kollar man snabbt på vem som regisserar så är det ingen mindre än Kore-eda Hirokazu. Regissören bakom "Shoplifters" och "Broker", två filmer jag sett tidigare i samband med Stockholms filmfestival. Så det kändes naturligt för mig att se hans nästa på festivalen.

Filmen använder samma berättarteknik som "The Last Duel" gjorde. Att vi ser historien utvecklas från tre olika synvinklar. Ena från moderns sida, ena från läraren och den andra från sonen (barnet). Det är ett koncept som kanske inte är originellt, men det är något som fungerar jävligt bra i berättandet till denna story.

Det som slog mig först var skådespelet från mamman, Sakura Ando. Vilken insats och jag har märkt att de skådespelarna som imponerat på mig mest detta året är inte de stora kända namnen och är mer från internationellt håll. Återigen, hon kommer inte att bli nominerad för något men vilken insats. Man ser desperationen i hennes ögon och kroppsspråk när hon försöker förstå vad det är som händer med hennes son och vill ha svar.

När det väl blir från sonens synvinkel när alla pusselbitar faller på plats, blir det nästan ännu mer melankoliskt. Jag trodde filmen skulle vara mer deprimerande i vad som faktiskt pågick. Även ifall det som inträffar är tråkigt i sig, så är där en glädje och känsla av hopp vid slutet och sista bildrutan.

Det blir dock lite ifrågasättande hur allting kan eskalera så som det gör i filmen, det blir nästan lite för löjligt. Men samtidigt vet jag inte hur kulturen är i Japan och hur man ser på maktposition och hur mycket rätt man har till sin talan mellan lärare, elever och deras föräldrar.
Denna biten är det enda som blev lite förlorat på mig under filmens gång. Efter att ha rådfrågat min vän som kan mer om "kulturen" i Japan, så visar det sig att så är fallet i Japan, att lärare har alldeles för lite skydd och att barnen och föräldrar sitter på större makt i sådana här situationer. Man lär sig något nytt varje dag.

Filmen kommer att få en vanlig biopremiär för den generella publiken senare i år, så om ni missar den på festivalen kan jag varmt rekommendera den när den går upp.

 
Dela
1
Linus Andersen
Linus Andersen

Liknande inlägg

19 maj, 2025

Mission: Impossible – The Final Reckoning


Läs mer
17 maj, 2025

Meningen med livet: Säsong 2


Läs mer
11 maj, 2025

Final Destination: Bloodlines


Läs mer

Dataskyddspolicy

Cookies


079-347 30 39 - info@webcreative.se

Kontakta oss

info@cinetaste.se

@ Copyright Cinetaste
Hemsidan är skapad med glädje och kaffe av WebCreative
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen kommer vi att anta att du godkänner detta.Ok