Photo courtesy of Disney Enterprises, Inc. © 2022 Disney Enterprises, Inc. All Rights Reserved.
Årets lista av 2022 sämsta filmer kommer som alltid lite senare. Men som alltid, brukar jag göra min lista i samband med Oscarsgalan varje år. För då känner jag att jag har hunnit se alla de filmerna jag vill se ifrån 2022. Samtidigt som 2022 filmer fortfarande kommer ut detta året här i Sverige. Så det känns inte mer än rättvist att göra en lista i samband med dagen då Hollywood vill ge sig själv en klapp på axeln.
Det ska tilläggas att jag inte sett allt från 2022 men jag har ändå sett tillräckligt och även de filmer som de pratas om.
2022 som filmår var nog det bästa vi haft sedan 2019. Detta då vi också tagit oss igenom en pandemi och många filmer har satts på is och pausats inför att biorelease ska komma igång igen. Det har också bjudits på en härlig blandning av genrefilm runt om på biograferna och även på streaming för den delen. Men det är också det året vi officiellt såg att bio var en exklusiv visning och det var det närmsta "normala" vi varit sedan 2019. Även ifall vi aldrig riktigt kommer gå helt tillbaka hur det en gång var.
Totalt har jag sett 322 filmer, vilket nog är ett rekord för mig.
Jag har också lite regler angående hur man räknar en film det året den släpptes. Om filmen släpptes på en festival 2021, men kom först till den vida publiken 2022 räknas det som en 2022 film. Hade filmen premiär i ett land 2021, men kom inte till USA eller Sverige förrän 2022 räknas det som en 2021 film. Därför räknas bland annat "M3GAN" och "Shotgun Wedding" som 2022 filmer.
Kom även ihåg att detta är min personliga lista av de filmer som jag tycker varit sämst 2022. Finns inget som är rätt eller fel, alla har vi olika smak.
Först några "ohedrade" nomineringar som inte kom med men som förtjänas att undvikas!
• After Ever Happy
• Brazen
• Excess Will Save Us
• Hellbender
• Hit the Road
• Me Time
• Morbius
• Spiderhead
• Svart Krabba
• The Ice Age Adventures of Buck Wild
• The King’s Daughter
• The Man from Toronto
• The Weekend Away
• Tyler Perry’s A Madea Homecoming
10. Grimcutty
Varje år brukar filmen som fyller tionde platsen, vara en sådan "skrattretande dålig" film som nästan är värd att se bara för hur mycket man kommer skratta åt den. I år är det "Grimcutty". Detta är så fel och dåligt att det är omöjligt att inte skratta av hur löjlig den är. Som att en 40 åring (regissören var 43 år när han gjorde den) har gjort en film om hemskheter som dyker upp på tiktok och sociala medier, men har ingen koll på vad det är eller hur det ens fungerar. En komedi på sina bästa ställen och en pinsamhet i en äldre man som försöker vara cool med kidsen.
9. Sneakerella
Med allt rätt bör detta möjligtvis vara högre på listan. Men samtidigt, så vad förväntar man sig av en sådan titel? Den har Mount Everest att klättra upp för, utan syrgas för att ens bli okej. Men allt det jag förvänta mig från filmen var det jag fick, så det var aldrig någon skrattretande dålig upplevelse. Bara en allmänt tråkig sådan där jag ifrågasätter vem det faktiskt är gjord för. Detta är också andra året i rad jag har en film baserad på "Askungen" på listan.
8. The Bubble
Majoriteten av filmen ligger inte fokuset på skapandet av filmen. Utan i att följa skådespelarna på hotellet under karantän och ärligt talat är det jättetråkigt. Det bjuds inte på någon rolig humor, inte vad jag tyckte i alla fall. Om Apatows idé är att få mig att finna osympati för alla karaktärer så har han lyckats. För jag tycker inte synd om en enda karaktär i filmen. Sedan har du ett klimax som inte bryr sig där det känns som Apatow tappa gnistan om att göra filmen helt och bara la in olika random saker. Där kan funnits någon form av potential här, men den blir bara bortkastad av allas tid.
Utan tvekan den sämsta filmen som Judd Apatow har gjort.
7. Jurassic World: Dominion
Här är en positiv sak med Dominion. Den är hårstrået bättre än "Fallen Kingdom" och effekterna ser bäst ut i denna av alla "Jurassic World" filmerna. Där slutar nog alla positiva saker med denna filmen. Jag kan inte påstå det är en besvikelse då jag inga förväntningar hade. Alla andra uppföljare i denna filmserie har inte ens kommit i närheten av ettan och jag har aldrig riktigt förväntat mig att någon uppföljare ska leva upp till den. Att huvudfokuset också är på gigantiska syrsor och inte dinosaurierna är ett skämt åt tittaren. All marknadsföring får dig att tro att vi befinner oss i städer med dinosaurier som springer omkring. Men vi är tillbaka på samma ruta igen, där de är inhägnader och majoriteten av filmen utspelar sig på ett naturreservat. Så det är en dålig film, och ett dåligt avslut på hela denna filmserie.
6. Pinocchio
Det känns som att vi varje år får någon form av en live-action remake på en Disney klassiker från Disney själva. Jag har flertalet gånger tidigare skrivit hur mycket jag avskyr dem och att där inte är en enda som jag funnit bra, nödvändig eller ens rättfärdiga att existera då de aldrig gör någon förbättring på originalfilmen. "Pinocchio" är inget undantag och är återigen en i mängden av dåliga Disney live-action remakes i mitt tycke. Den missar budskapet helt och hållet och Robert Zemeckis har på senare år bara gått på autopilot. Avskydde slutet av hela mitt hjärta. Det är inte bara här, utan i mer eller mindre alla dessa live-action remakes där man ändrar om budskapet och kastar allt det som vi lärt oss som barn via dessa Disneyfilmerna ut genom fönstret. Ingen kommer ta tillvara av dessa lärdomar eller anse moralen/budskapet är bättre i någon av dessa live-action remakes än i originalfilmerna
5. Firestarter
Överlag är detta extremt bortglömt. Det känns som där inte är någon drivkraft verken i regi, klippning eller från skådespelare att verkligen vilja berätta denna historien på nytt. Men sedan adderar man inte tillräckligt med nya eller egna saker till storyn som förbättrar den eller rättfärdigar en remake. Synd då regissörens tidigare skräckfilm "The Vigil" är en förbisedd indie skräckfilm jag rekommenderar. Allra bästa med filmen är soundtracket av ingen mindre än John Carpenter själv (tillsammans med Cody Carpenter och Daniel A. Davies). Kort och gott, en livlös remake som inte tillför något.
4. The Estate
Du har talangfulla skådespelare som Toni Collette, Anna Faris, David Duchovny, Rosemarie DeWitt, Ron Livingston och Kathleen Turner. Varpå Kathleen Turner gör en av hennes större roller på många år. Men allting är så icke existerande i sin humor. Jag vet det är något subjektivt, det jag finner roligt tycker inte andra är roligt och vise versa. Men problemet jag får är att filmen är mer paketerat som en tung dramafilm som försöker vara nästa Oscarsbidrag. "Skämten" är föråldrade och känns som något hämtat från slutet av 90-talet, fast ingen charm, nostalgi eller riktig humor. Jag undrar verkligen hur så många talangfulla skådespelare blev involverad i detta. Sämsta komedin från 2022!
3. Texas Chainsaw Massacre
Sedan jag såg denna filmen och recenserat, så sjunker och sjunker den. Jag gillade ingen av karaktärerna och tycker handlingen är otroligt absurd även för en sådan här film. Den försöker göra en "Halloween" 2018, men misslyckas totalt. När Sally också återvänder så är det delvis inte samma sak när original skådespelaren är död. Men också att man inte låter henne få göra någonting och bara är med i 10 minuter. Den får mig också att heja på Leatherface mer än våra huvudpersoner...
2. 365 Days: This Day / The Next 365 Days
Jag tror inte det är fusk när två filmer i samma trilogi släpps samtidigt och är identiska med varandra och är lika usla. Den här filmserien har blivit populär av någon bisarr anledning. Jag hoppas vi inte får se spin-off filmer eller uppföljare framöver (trots dess bisarra öppna slut som om det vore en Christopher Nolan film). Medan "365 Days: This Day" har ett galet slut de sista 20 minuterna där den bara går lös och har kul med allting. Så blir tredje filmen "The Next 365 Days" bara tråkig. Den är slö och går i snigelfart. Men det förnekar inte att dessa filmerna hoppar hur de känner för det, har inget riktigt mål och fyller ut med en massa sexscener som är lika erotiska som att stå i kön på Ullared.
1. Kärleksbevis
Jag är lite förundrad att detta går upp på svenska biografer. Jag tyckte verkligen detta var pinsamt dåligt gjort från början till slut utan någon riktig mening med någonting. På 90 minuter händer ingenting och det är det tråkigaste jag sett i en film detta året. Filmen får hastigt liv i sig mot slutet när en jägare ska döda en massa vildsvin. Vad som blir extremt komiskt här, är när vildsvinen väl attackerar jägaren. Detta är något av det fulaste kameraarbetet jag sett i en svensk film och man kan inte säga vad som egentligen händer. Men det faktum att jägaren dör via det vi ser är patetiskt pinsamt.
Detta är också tredje gången en svensk film hamnar etta på listan. Både 2019, 2020 och nu 2022. Vad säger det om vår svenska filmindustri?