Photo: Courtesy of Alexander Tikhomirov
Synopsis
Från den första kameran till 45 miljarder kameror världen över idag, vidgar de visuella sociologernas filmskapare sin lins för att avslöja både mänsklighetens unika besatthet av kamerans bild och de sociala konsekvenserna som väntar.
"Djupdyker aldrig i ämnet och hade funkat bättre som en kortfilm"
"And the King Said, What a Fantastic Machine!" är en svensk dokumentär om rörliga bilder. Hela dokumentären förutom en inledning består enbart av arkivklipp hämtade från nätet, nyhetsinslag, filmer etc.
Vad den handlar om är mer eller mindre bara historien om hur den första bilden togs till där vi är idag. Men filmen gör inget större djupdyk i information, utan verkar bara mer intresserad av att visa en samling klipp. På så sätt funkar den bättre som en klippning video man gör i skolan i examensarbete och inte riktigt en film som förtjänar fondpengar från SVT och SFI.
Som en nörd kan jag väl tycka det är lite småroligt att titta på. Men den har en speltid på 90 minuter och det är väl länge för en sådan här dokumentär. Jag tror man försökt återskapa det man gör i dokumentären "The Story of Film: An Odyssey". Men den dokumentären är också en miniserie och djupdyker ännu mer och därav ger en mer komplex berättande om film genom historien. Så är inte fallet här.
Visst, jag var aldrig uttråkad under filmens gång. Som nörd som sagt kan man finna ett viss nöje i det. Men jag kan heller inte påstå det är någon banbrytande dokumentär heller. Där är små hintar på där den går in på vad ett fotografi kan betyda. Den avslutar med bilden på "the pale blue dot" och där känner jag filmen ändå har något att säga och berätta.
Men majoriteten är saker som jag redan vet om och sett. Speciellt när arkivbilderna består av virala Youtube klipp Jag jobbar som klippass inom film & tv så att visa "bakom kulisserna" information är min vardag mer eller mindre.