"75 minuters reklam där entreprenörer säljer sina idéer"
Synopsis
Dokumentärfilmarna Marta Dauliute och Viktorija Šiaulyte kliver in i det omslutna kollektivet med lika delar nyfikenhet som välbehövlig skepsis. Här är kapital synonymt med individens förmåga och innovation det gäckande ledordet. Samtidigt som vi lär känna de boende som hyr en liten ”pod” som knappt erbjuder plats för säng och skrivbord, lyfts frågor om hur den entreprenöriella ideologin påverkar oss som människor.Jag har ingen som helst aning om vad jag ska ta från denna dokumentären. När jag skriver denna recensionen har filmen ingen IMDb sida, väldigt lite information finns att hitta på nätet förutom via Göteborgs Film Festival.
Allt som allt handlar det om ett kollektiv där flera entreprenörer bor och jobbar. Dokumentären ska på sätt och vis fungera som ett sätt att visa levnadsstilen och ifall det är något fler kommer göra i framtiden. Men allt jag tog från dokumentären var 75 minuters reklam för diverse entreprenörer som sålde in sina idéer.
Ibland klipper den till någon animerad stuk och visar 3D-grafik på olika designskalor och människor. Jag vet återigen inte vad det ska berätta eller säga. Men animationen påminde mig om "Rapsittie Street Kids: Believe in Santa" (kolla upp det om ni inte vet vad det är) och jag blev mer vettskrämd när den dök upp.
Jag menar jag har sett värre dokumentärer. Men den är så bortglömd. Den går aldrig in på djupet med de som bor där hur de mår, känner och framtida planer. Allt vi ser är lite av levnadsstilen, vissa som tycker idén är fantastisk, vissa som ogillar den och majoriteten är att vi ser de olika personerna sälja sin idé via dokumentären. Så det känns mer som en reklam än en film.