Synopsis
Världens mest udda och dödliga par - livvakten Michael Bryce (Ryan Reynolds) och lönnmördaren Darius Kincaid (Samuel L. Jackson) - är tillbaka i ännu ett livsfarligt uppdrag. Fortfarande utan licens och under granskning tvingas Bryce hjälpa Darius ännu mer instabila hustru, den internationellt ökända svindlaren Sonia Kincaid (Salma Hayek). Trion hamnar hals över huvud i en global komplott och upptäcker snart att de är de enda som står mellan Europa och en hämndlysten och mäktig galning (Antonio Banderas)."Onödig uppföljare ger måttlig underhållning för stunden"
"Hitman's Wife's Bodyguard" är uppföljaren till "The Hitman's Bodyguard" från 2017. I registolen återvänder Patrick Hughes och utöver Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson och Salma Hayek från första filmen så får de förstärkning av Antonio Banderas, Morgan Freeman och Frank Grillo. Jag minns första filmen som duglig, den var underhållande för stunden men jag minns inte jättemycket från den eller tänkt på den sedan dess. Uppföljaren kommer vara likadan.
Denna uppföljare är mer eller mindre samma sak, fast i en lite större skala. Men kruxet här är att filmen bara rent av känns ofokuserad från början till slut, något jag i alla fall minns första filmen inte var. Filmrecensenten Brad Jones på Youtube sa att klippningen i filmen påminner om när du skippar ett kapitel i en DVD film för att ta dig till nästa scen, ungefär så kan man som bäst beskriva klippningen i denna filmen. Allting känns som där alltid saknas en scen. Vilket kanske inte är så långsökt då filmen först klockade in på två timmar när filmens trailer först släpptes, för att någon vecka senare uppdateras till att vara 99 minuter lång.
Handlingen är mer eller mindre densamma som sist. En skurk vill ta över en bit av världen och på något vänster lyckas Ryan Reynolds och Samuel L. Jackson hamna i smeten av allting för att sedan rädda allting. Denna gången har Salma Hayek en mycket större roll, men på både gott och ont. Jag gillar att se Salma Hayek i större roller i större filmer, för det förtjänar hon. Tyvärr är hennes karaktärsdrag enbart en grej och det är att skrika och vilja ha barn. Hon gör inte mycket annat i filmen. På tal om skrik så är det konstant skrikande från karaktärerna, det blev ganska jobbigt efter ett tag.
Det bästa med filmen är att se Salma Hayek och Antonio Banderas framför kameran igen sedan "Once Upon a Time in Mexico" (borträknat "Puss in Boots" då den är animerad). Även kul att veta är att detta är första filmen som Morgan Freeman och Samuel L. Jackson gör tillsammans. Jag vill även säga jag tycker mer om Antonio Banderas skurk här än vad jag gjorde Gary Oldmans skurk i första filmen, även om deras motiv enbart består av "ond skurk ska ta över världen".
Humorn är en vattendelare. Ibland fick jag ett gott skratt, främst av de skämten som var så konstiga och absurda som kom lite från ingenstans. Men sen har man också komiska scener där skämten fallerar platt och det är väl mer ofta det händer än att man faktiskt skrattar. Men det jag inte tycker är kul, kanske andra finner roligt.
Dock var actionscenerna inte så imponerande. Minns inte hur de var i första filmen, men här så är det återigen det upprepande problemet många moderna actionfilmer har idag. Snabba inzoomningar, snabbt klippt och förlita sig mycket på VFX i efterhand så man kan dölja mycket av det. Tror till och med blodet är datagjort i filmen vilket är något av det jag avskyr mest i filmer.
I sin helhet kan "Hitman's Wife's Bodyguard" underhålla i 90 minuter, även ifall den känns längre. Ryan Reynolds och Samuel L. Jackson har ungefär samma kemi som sist och visst kan ett känt ansikte med sin charm och karisma göra en film. Men jag tycker här känns det som att Samuel L. Jackson bara skriker mestadels av tiden medan Ryan Reynolds bara rent av ser ointresserad ut att ens vara framför kameran. Man kan se filmen som en tillbakablick till 90-talets actionfilmer, men även de hade en viss charm till sig. Detta känns snabb producerat och förhastat bara för att man ska göra en uppföljare så man kan kassa in på föregående films succé.